Huom.! Tämä sivu tehtiin vuoden 2025 kuntavaaliin, joka oli 13.4.2025.
Kuka on Otso?

Olen 32-vuotias. Asun Turussa, Vasaramäessä. Muutin Turkuun vuonna 2014 ja opiskelin suomen kieltä Turun yliopistossa. Nyt ammattini on suomen kielen kouluttaja. Opetan suomea aikuisille maahanmuuttajille.
Turku on minulle rakas kotikaupunki, mutta Turussa on myös paljon ongelmia. Kaupungin kehitys on hitaampaa kuin Helsingissä ja Tampereella.
Turussa on Suomen pahin segregaatio eli eriytyminen. Segregaatio tarkoittaa esimerkiksi sitä, että köyhät ja rikkaat asuvat eri kaupunginosissa ja käyvät eri kouluja.
Olen ehdokas kuntavaaleissa, koska haluan, että Turku on tasa-arvoinen kaupunki. Haluan, että Turussa on toimivat palvelut. Haluan, että Turku on hyvä kaupunki kaikille ihmisille.
Otson vaaliteemat
Kävely ja pyöräily
Turussa on usein vaarallista kävellä ja pyöräillä. Jalkakäytävät ja pyörätiet ovat tosi huonot. Autot saavat paljon tilaa, mutta jalankulkijat ja pyöräilijät saavat vain vähän tilaa. Se ei ole oikein.
Haluan, että koko Turussa on hyvät pyörätiet ja jalkakäytävät. Lisäksi pitää olla turvalliset risteykset ja suojatiet. Hyvät jalkakäytävät ovat myös esteettömät, eli niillä on helppo kulkea pyörätuolilla tai rollaattorilla.
On tärkeää, että kaupungissa on mukavaa ja helppoa kävellä ja pyöräillä. Kävely ja pyöräily ovat hyväksi ympäristölle ja ihmisten terveydelle.
Kotoutuminen
Kotoutuminen tarkoittaa, että maahanmuuttaja sopeutuu uuteen kotimaahan. Suomesta tulee hänelle koti. Hyvä kotoutuminen on tärkeää, koska se ehkäisee syrjäytymistä.
Turun työllisyysalue järjestää kotoutumiskoulutusta. Koulutuksessa maahanmuuttajat opiskelevat suomen kieltä ja saavat apua työpaikan tai opiskelupaikan etsimiseen. Tähän koulutukseen pitää panostaa.
Turku voi auttaa suomen kielen opiskelua työpaikoilla ja harrastuksissa. On myös tärkeää, että ihmiset saavat tietoa kaupungin palveluista selkokielellä ja eri kielillä. Kaikki maahanmuuttajat eivät puhu englantia, joten englanninkielinen tieto ei riitä.
Koulutus ja kasvatus
Turun koulut ja päiväkodit tarvitsevat tarpeeksi opettajia. Opetusryhmän eli luokan koko pitää olla sopiva, ei liian iso. Monet oppilaat tarvitsevat myös avustajan tukea.
Ammattikoulussa pitää olla tarpeeksi lähiopetusta. Se varmistaa, että koulutuksen lopussa opiskelijoilla on hyvä ammattitaito.
Turussa opettajat saavat vähemmän palkkaa kuin muissa suurissa kaupungeissa. Turun kaupungin pitää maksaa opettajille enemmän.
Ota yhteyttä
Voit lähettää minulle sähköpostia osoitteeseen otso.norblad@outlook.com.